יום שלישי, 19 באפריל 2016

המונח "ביטוח חובה" נכנס ללקסיקון התחבורה והשימוש בשפה כאילו היה שם מאז ומעולם.

אולם, אין זה המצב מאז ומקדם, אפילו לא מאז הקמת המדינה. העיסוק החוקתי הוא רחב ומשתנה ללא הרף בהתאם לצרכים והערכים של המדינה.

 

 

בשנות ה-70' של המאה ה-20 חוקקה  פקודת רכב מנועי, אשר קבעה כי כל אדם הנוהג ברכב ממונע חייב לבטח את עצמו מפני נזקי גוף הנובעים מתאונות דרכים. ישנן 2 השלכות חשובות לחיוב זה:

  • המדינה מגינה עלינו מעצמנו. דואגת שיהיה מענה רפואי וכספי לנפגע נזקי גוף ללא משמעות למי "אשם".
  • o        במקרה שבו אתה פוגע ברכב אחר בתאונה  (אתה אשם) ובנוסף, נפגעת בתאונה., ביטוח החובה שלך מגן עליך ודואג שיהיה לך כיסוי רפואי.
  • o        במקרה שבו רכב אחר פגע בך בתאונה (הפוגע אשם) ונפגעת בתאונה, גם אז ביטוח החובה שלך מגן עלייך ומכסה את ההוצאות הרפואיות!  
  • מיסוד ביטוח (החובה) לחוק הפך את הנהיגה ללא ביטוח (חובה) לעבירה פלילית במידה ואדם פוגע ברכב אחר בתאונת דרכים וכתוצאה מכך נפגע בתאונה ובזמן התאונה אין לו ביטוח רכב חובה, המדינה עשויה לנקוט נגדו בהליכים פליליים במסגרת בתי המשפט לתעבורה. 

לא מדובר רק בך

 

ביטוח החובה שלך מגן גם על הולכי הרגל, רוכבי האופניים, הקורקינט, הסגווי וכדומה בפרט, ולכל משתמשי הדרך בכלל.

יש אמנם שיח חם בנושא הרחבת כנפי חוק ביטוח החובה והחלתו גם על משתמשי אופניים וקורקינטים חשמליים כפי שחלים על כלי רכב.

קרי, רוכב אופניים חשמליות שפגע במשתמש דרך יקבל את האחריות החוקית הנגזרת מכך.

חשוב לציין כי ביטוח החובה מכסה את נוסעי הרכב שבו הם נסעו ונפגעו ולא רק את הנהג.

 

 

החוק כפי שציינו – "לומד" את הנעשה ומשתנה בשטח כתוצאה מקיומו והשפעתו. החקיקה יוצרת תיקונים וחוקי המשך במסגרת החוק הראשי. כך חוקק בשלב מאוחר יותר חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים משנת 1975,

במסגרתו הוקמה "קרנית" – במקרה של תאונה שבה לנהג לא היה ביטוח חובה, "קרנית" מפצה את הנפגעים על נזקי הגוף במקום ביטוח החובה החסר.

ברם, אליה וקוץ בה, "קרנית" יכולה לתבוע את הנפגע על הכספים ששילמה  כיוון שהפוגע עבר עבירה פלילית בכך שנהג ללא ביטוח חובה.

דאגו לחידוש ביטוח החובה בזמן, נהגו בזהירות ובמקרה של תאונה חלילה וחס אספו את כל המסמכים והאישורים הרפואיים והביטוחים ופנו לעורך דין המטפל בתחום.

 

 

 

בברכת חג פסח שמח,

 

גיל קראוס // עורך דין לענייני נזיקין // 03-6766602

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה